Projekt savoir-vivre

W roku szkolnym 2019/2020 został wprowadzony w naszej szkole projekt savoir-vivre i jest on skierowany do uczniów klas IV-VIII. Istotą projektu jest przybliżanie uczniom podstawowych zasad savoir-vivre’u, wyposażanie w umiejętność kulturalnego zachowania oraz wychowanie w duchu szacunku dla drugiego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem pracy nad kulturą słowa.

Cele szczegółowe:

  • przygotowanie do jasnych zasad życia rodzinnego i społecznego;
  • kształtowanie umiejętności prawidłowej i skutecznej komunikacji interpersonalnej;
  • poznawanie norm obyczajowych obowiązujących współcześnie
  • rozumienie potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych;
  • rozwijanie umiejętności dokonywania własnej oceny i korygowania własnego postępowania,
  • uczenie sposobów niwelowania niewłaściwych zachowań;
  • uczenie kultury słowa;
  • rozwijanie samodzielności i kreatywności;
  • rozwijanie talentów artystycznych;
  • rozwijanie postaw twórczych;
  • rozwijanie zdrowej rywalizacji klasowej;
  • rozwijanie umiejętności prezentacji publicznej;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
  • wdrażanie do odpowiedzialności za powierzone zadania.

Zakres działań:

  1. Wdrażanie aktywności podczas zajęć godzin wychowawczych (przykładowe scenariusze lekcji) – celem rozwijania ogólnych umiejętności
  2. Zadania dla klas
  • Opracowanie szkolnej karty zasad dobrego zachowania
  • Idealny stół świąteczny (nakrycie)
  • Piosenka
  • Multimedialny sposób ujęcia tematu (prezentacja)
  • Wykonanie plakatu
  • Scenki tematyczne
  • Praca pisemna „Moje zachowanie świadczy o mnie”
  • Konkurs tematyczny „Savoir-vivre w moim życiu” dla przedstawicieli klas

Podczas godzin wychowawczych nauczyciele przeprowadzili ze swoimi uczniami pogadankę na temat zasad dobrego zachowania. Każda klasa stworzyła własny kodeks  a następnie miała miejsce debata uczniowska, w trakcie której opracowano szkolną kartę zasad dobrego zachowania i umieszczono ją w holu szkoły.

Kolejnym grudniowym zadaniem uczniów było stworzenie idealnego stołu świątecznego, przy którym wspólnie z wychowawcą świętowano wigilię klasową.

 

Następnym zadaniem dla uczniów było stworzenie piosenki, która zawierała treści związane z projektem savoir-vivre.

Projekt będzie kontynuowany w kolejnym roku szkolnym. Podsumowaniem projektu będzie zorganizowanie dla uczniów klas IV-VIII dwuetapowego konkursu na temat zasad savoir-vivre.