Projekt savoir-vivre
W roku szkolnym 2019/2020 został wprowadzony w naszej szkole projekt savoir-vivre i jest on skierowany do uczniów klas IV-VIII. Istotą projektu jest przybliżanie uczniom podstawowych zasad savoir-vivre’u, wyposażanie w umiejętność kulturalnego zachowania oraz wychowanie w duchu szacunku dla drugiego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem pracy nad kulturą słowa.
Cele szczegółowe:
- przygotowanie do jasnych zasad życia rodzinnego i społecznego;
- kształtowanie umiejętności prawidłowej i skutecznej komunikacji interpersonalnej;
- poznawanie norm obyczajowych obowiązujących współcześnie
- rozumienie potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych;
- rozwijanie umiejętności dokonywania własnej oceny i korygowania własnego postępowania,
- uczenie sposobów niwelowania niewłaściwych zachowań;
- uczenie kultury słowa;
- rozwijanie samodzielności i kreatywności;
- rozwijanie talentów artystycznych;
- rozwijanie postaw twórczych;
- rozwijanie zdrowej rywalizacji klasowej;
- rozwijanie umiejętności prezentacji publicznej;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- wdrażanie do odpowiedzialności za powierzone zadania.
Zakres działań:
- Wdrażanie aktywności podczas zajęć godzin wychowawczych (przykładowe scenariusze lekcji) – celem rozwijania ogólnych umiejętności
- Zadania dla klas
- Opracowanie szkolnej karty zasad dobrego zachowania
- Idealny stół świąteczny (nakrycie)
- Piosenka
- Multimedialny sposób ujęcia tematu (prezentacja)
- Wykonanie plakatu
- Scenki tematyczne
- Praca pisemna „Moje zachowanie świadczy o mnie”
- Konkurs tematyczny „Savoir-vivre w moim życiu” dla przedstawicieli klas
Podczas godzin wychowawczych nauczyciele przeprowadzili ze swoimi uczniami pogadankę na temat zasad dobrego zachowania. Każda klasa stworzyła własny kodeks a następnie miała miejsce debata uczniowska, w trakcie której opracowano szkolną kartę zasad dobrego zachowania i umieszczono ją w holu szkoły.
Kolejnym grudniowym zadaniem uczniów było stworzenie idealnego stołu świątecznego, przy którym wspólnie z wychowawcą świętowano wigilię klasową.
Następnym zadaniem dla uczniów było stworzenie piosenki, która zawierała treści związane z projektem savoir-vivre.
Projekt będzie kontynuowany w kolejnym roku szkolnym. Podsumowaniem projektu będzie zorganizowanie dla uczniów klas IV-VIII dwuetapowego konkursu na temat zasad savoir-vivre.