
Gra o szóstkę

Tytuł innowacji: „Gra o szóstkę”
Autor innowacji: Mirosław Szymczak
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 3 w Kaliszu
Rodzaj innowacji: metodyczno – organizacyjna
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: chemia, fizyka
Adresaci innowacji: chętni uczniowie klas siódmych i ósmych
Czas trwania innowacji: rok szkolny 2021/22
Opis innowacji
Uczenie się przedmiotów ścisłych nie jest łatwym zadaniem. Ilość nowych pojęć i zagadnień przytłacza niejednego ucznia, często zniechęcając go do dalszej nauki, a przecież chemia i fizyka są dziedzinami dynamicznie rozwijającymi się, których specjaliści są pożądani wielu gałęziach gospodarki. Bycie „umysłem ścisłym” jest dzisiaj w cenie, dlatego należy zachęcać uczniów do pogłębiania wiedzy w tym zakresie. Możliwym jest, aby nauka trudnych zagadnień stałą się dobrą zabawą, podobnie jak krzyżówka czy rebus.
Celami wprowadzenia innowacji są:
- rozbudzenie zainteresowań chemią i fizyką,
- porozumiewanie się językiem naukowym,
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań,
- zwrócenie uwagi na zjawiska zachodzące w przyrodzie wraz z ich interpretacją,
- wyrobienie nawyku systematycznej pracy własnej,
- zachęcenie do podejmowania nowych inicjatyw.
Opis nowatorstwa innowacji
Proces realizacji innowacji będzie odbywał się na platformie edukacyjnej. Umożliwi to realizację zadania zarówno w trybie nauczania stacjonarnego, jak i zdalnego.
Uczeń otrzymuje dostęp do krótkich testów, których systematyczne rozwiązywanie ma pomóc nie tylko w szybszym zapamiętywaniu pojęć i zagadnień, ale również ma doskonalić technikę rozwiązywania zadań, czy doskonalić umiejętność wyciągania wniosków z zaobserwowanych zjawisk przyrodniczych. Na platformie zamieszczane są również różnorodne, zabawne filmiki o charakterze popularnonaukowym, na podstawie których uczniowie będą opisywać zjawiska fizyczne lub chemiczne.
W trakcie trwania innowacji będziemy również tworzyć zabawne memy związane z fizyką lub chemią, z których wykonamy zbiorczy plakat.
Przewidywane efekty
- właściwe posługiwanie się nomenklaturą przedmiotów ścisłych,
- nabycie umiejętności zdobywania wiedzy,
- wyrobienie nawyku systematycznego uczenia się,
- rozwinięcie zainteresowań i uzdolnień,
- podniesienie jakości pracy szkoły.
Ewaluacja innowacji:
- bieżąca analiza postępów w nauce,
- obserwacja zaangażowania uczniów w działanie.