9 kwietnia miejscem niecodziennych zdarzeń stała się klasa II7, w której podczas lekcji języka polskiego odbył się sąd nad Balladyną, bohaterką szkolnej lektury. O wyznaczonej porze zjawili się w sali rozpraw mieszkańcy pradawnego Gniezna oraz okolic jeziora Gopło. Wysoki sąd, sprawdziwszy wcześniej, czy zgłosili się wszyscy powołani przez obrońcę i oskarżyciela świadkowie i stwierdziwszy nieobecność Pustelnika oraz Gralona, rozpoczął rozprawę, pouczając jednocześnie o powinności mówienia prawdy i tylko prawdy. Zeznania przybyłych świadków: Wdowy, Kostryna, Filona, Skierki i Goplany oraz przywołanych z zaświatów: Kirkora, Grabca i Aliny, a także mowy końcowe adwokatów i prokuratora, pozwoliły sędziemu jednoznacznie orzec, że Balladyna jest winna zarzucanych jej czynów. Współwinną uznano także Goplanę, której ingerencja w życie śmiertelników, przyczyniła się do serii tragicznych wypadków. Lekcja zakończyła cykl zajęć związanych z omawianiem ,,Balladyny”Juliusza Słowackiego. Wcześniejsze twórcze działania klasy 7b: ogłoszenia w sprawie zaginięcia Aliny i listy gończe za Balladyną, które pozwoliły ująć poszukiwaną, a także przygotowane przez uczniów 7a profile bohaterek na Instagramie oraz plakaty teatralne w połączeniu z dzisiejszą rozprawą z całą pewnością mogą przyczynić się do tego, że lektura, obowiązkowa nie tylko na egzaminie ósmoklasisty, ale w przyszłości także na maturze ustnej i pisemnej, zapadnie siódmoklasistom głęboko w pamięć. Rozwijane zaś podczas dzisiejszej rozprawy umiejętności argumentowania mogą z kolei wpłynąć na podniesienia jakości pisanych przez uczniów rozprawek.